Rust? Ben ik vergeten in te pakken!

3 maart 2017 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Reisblog februari: rust? Ben ik vergeten in te pakken!

Zo weer even in kaart brengen hoe de afgelopen weken zijn geweest. Alvast kort even: F a n t a s t i s c h!

Deze weken zijn zo ontzettend snel gegaan dat ik het bijna niet allemaal kan opschrijven. Ik kwam hier met het gevoel, nou op Sint-Maarten, daar ga ik lekker rust vinden, misschien ga ik mij af en toe zelfs wel vervelen. Nou ik weet niet waar die gekke gedachte vandaag kwam want ook rust komt hier niet in mijn woordenboek voor. Wel is mijn woordenboek wat aangepast. Zo ren ik niet meer voor de bus om die te halen,  Zo blijf ik hier liever binnen als het regent, ook wanneer ik dan iets te laat kom en zo blijf ik lekker een hele dag op het strand liggen zonder boodschappen gedaan te hebben. Uit eten is ook een prima idee;)

Racend van het ene leuke weekend volgt een drukke werkweek vol hectiek en heftige casussen in de gezinsvoogdij. Het werk vind ik ontzettend interessant. Voor de mensen die nog niet weten wat ik precies doe als gezinsvoogd zal ik dat even uitleggen. Ik loop stage bij de Stichting Justitiele Inrichtingen van de Bovenwinden. Dit is deels gezinsvoogdij en deels reclassering. Deze week is mijn inwerkperiode afgelopen en dat betekend dat ik 5 casussen toegewezen heb gekregen met hierin een verschillend hoeveel aantal kinderen. In het ene gezin ga ik systeemgericht werken om te zorgen dat er in deze periode van een ondertoezichtstelling geen uithuisplaatsing nodig gaat zijn. Dit wordt gedaan door doelen met het gezin op te stellen en contacten bij te houden met alle partijen betrokken bij het gezin: school, familie, instanties, rechtbank, voogdijraad etc. Ook zal ik praktische zaken gaan regelen wanneer dit nodig is in gezinnen en voor individuen. Tijdens de hoorzittingen in de rechtbank zal de rechter naar de verzoekschriften en adviesrapporten kijken om een uitspraak te doen. Er wordt gewerkt met de Delta methode en via deze methode ben ik deze week begonnen met het schrijven van mijn Plannen van Aanpak. Dat is kort waar ik mij het komende vijf maanden mee bezig ga houden! Iemand met een MWD opleiding interesse? SJIB heeft volgend jaar weer graag nieuwe Nederlandse stagiaires. Ik moet zeggen dat het tot nu toe heel goed gaat, maar dat ik het moeilijk vind om mensen te verstaan. De hoofdtaal is Engels en ik kan voornamelijk Nederlands praten met collega’ s. Maar het accent/dialect in het Engels versta ik heel erg moeilijk, ik vraag wel 10 keer op een dag aan mensen ‘ sorry?’  Als ze maar niet denken dat ik doof ben ofzo haha :). Ook spreken ze hier Papiaments en Spaans, ja daar moet ik mij ook is even in gaan verdiepen. Nog even oefenen voor mij dus (Snappen jullie nu waarom het zo druk is?!)

Er zijn hier ook veel leuke dieren! Koeien over de weg, mega leguanen over het balkon, geiten over de rotonde, salamanders door de bosjes, grote harige spinnen in onze bananenboom voor het huis, apen in de bomen, zwerfhonden, kakkerlakken die ineens over je arm lopen (ja dat is dus echt niet grappig), gekke vogels: alles! Ik ben zelf een keer bijna over een Leguaan gestruikeld. Ja ik zou mijzelf niet zijn als ik niet minstens een halve zak rijst op de grond laat vallen (ooit geprobeerd dat tussen de tegels in een vieze keuken te halen?), struikel op een trap of vanaf een boot het strand op probeer te springen net als er een golf aankomt en met kleren en al in het water val? Zoals ik al zei, ik maak gekke dingen mee. Zo is er brand geweest, heb ik op zulke stijle slechte weggetjes gereden dat ik mij af vroeg of ik wel levend boven aan de berg zou komen (lang leven de auto’ s met heel wat PK) en lig ik elke dag wel een paar keer dubbel om situaties die zich voortdoen op straat.

Mijn netwerk van mensen is ondertussen ook weer mooi op peil. Het eiland bestaat uit ontzettend veel (Nederlandse) stagiaires die weer mensen kennen en mensen kennen. Elk weekend komen we elkaar overal tegen en trekken we met elkaar op. Over leuke  mensen gesproken, ik zal is even vertellen wat ik na de laatste blog allemaal gedaan heb! Het is zoveel dus ik zal het kort houden: Beach bonfire party met bbq op het strand, Karakter beach gezien -waar je ook weer vliegtuigen achter je hoort landen en opstijgen, net als op Maho-, Uit eten geweest  (ja doe die maar keer, nou ja heel wat keer), Fort Louis gezien in Marigot waar ik uit keek over het eiland en de zee, naar Fraire’ s beach geweest in het Franse gedeelte, ik heb de zonsondergang bekeken op Pic Paradise (een heel hoog punt) hier hebben we ook apen in de bomen gezien,  frikandel speciaal in de Nederlandse snackbar gegeten, Een Hike langs rotsen en cactussen naar een natural pool gedaan waar we heerlijk hebben genoten van het heldere water en de rotsen, Indigo beach bezocht waar ze echt een mega villa park aan het bouwen zijn! Zo prachtig, mam ik heb je huisje aan de zee gevonden heur! Verder wezen shoppen in Marigot, de poolparty in Lottery Farm meegemaakt en afgelopen zondag als knaller op de moterboot naar Tintamarre het eiland geweest. Met een speedboot over de golven geploft (ja het voelde letterlijk als ploffen, zo hoog waren de golfen). Dit onbewoonde eiland was werkelijk prachtig! Met het snorkelen heb ik een schildpad, een rog en hele gekke leuke gekleurde vissen gezien. Dit alles mede mogelijk gemaakt door mijn geweldige huisgenoot en haar connecties tot het huren van een Jeep ;) Zoals vele hier zeggen: ‘God praise the lord’. Amen.

Aankomend weekend begint de Heiniken Ragatta en daarna gaan we richting Carnaval. De rust blijft dus nog lekker ingepakt, voor nu! :)

Ik hoop dat ik iedereen goed op de hoogte heb gebracht en veel succes in de kou – gemeende en oprechte wens voor jullie- (oh nee niet geloofwaardig? Such a shame).

Kusjes Mirt

p.s Zie foto's in mijn album op facebook.